Pages

Monday, May 2, 2011

Part 1 : Makanan & Hikmah Dalam ISlam..

 

epal 2

Epal :

Epal yang masam lebih sejuk daripada yang manis. Ianya juga boleh menguatkan organ hati.

 

kurma 1

Kurma / Tamar :

Nabi s.a.w pernah bersabda, “Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yang tiada bermakanan”. Nabi s.a.w sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dmakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini.

 

limau mandarin

Limau / Lemon :

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Limau ini seperti mukmin : bagus dirasa & bagus dihidu”. Limau menguatkan organ hati & menjauhkan kesedihan & bintik2 pada kulit, menghapuskan kelaparan & melambatkan pengaliran dalam hempedu.

 

roti12

Roti :

Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w, pernah bersabda “ Jangan potong roti dengan pisau. Hormati Roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu”.

Semua yang dinyatakan di dalam entry ini adalah ehsan daripada seorang teman yg memberikan kepada aku maklumat2 ini. JAdi aku masukkan maklumat ini di dalam blog aku. Jika ada yg salah maklumat…aku memohon maaf..

Sekian…

0 comments: